Nie je veta ako veta, nie je cirkus ako cirkus
Ustálené slovné spojenia v službách logopédie
20,63 €
- Bežná cena
- 23,– €
- Ušetríte
- 10% (2,37 €)
U dodávateľa
Vyexpedujeme zvyčajne do 7 pracovných dní
- Jazyk
- Slovenský
- Rok vydania
- 2025
- Rozmery
- 230 x 160 mm
- Hmotnosť
- 0,31 kg
- EAN kód
- 8878939
- Číslo produktu
- 487336
NIE JE VETA AKO VETA, NIE JE CIRKUS AKO CIRKUS – Ustálené slovné spojenia v službách logopédie
Unikátny edukačný/logopedický materiál NIE JE VETA AKO VETA, NIE JE CIRKUS AKO CIRKUS s originálnymi veselými ilustráciami zobrazujúcimi frazeologizmy a úlohy podporujúce porozumenie textu, predstavivosť, rozprávačské schopnosti... pripravili pre deti logopedičky Mária Košútová a Ľudmila Mičianová a výstižné ilustrácie nakreslila známa výtvarníčka Petra Lukovicsová.
Čo to znamená, ak je v knižke/texte uvedené napr. "súrodenci robili cirkus", "hrajú mu muzikanti v bruchu" či "užíva si more plnými dúškami?" Alebo o čo ide, ak niekto povie: "vonku sa všetci čerti ženia", "zhltla som knihu za pár hodín" alebo "má sdrce zo zlata"?
S ustálenými slovnými spojeniami, frazeologizmami a metaforami sa stretávame každý deň, sú súčasťou textov, no najmä každodenného života a rozumieť ich prenesenému významu je veľmi dôležité. Ak ale dieťa alebo dospelá osoba nie je schopná správne dekódovať význam obrazného výroku, negatívne to vplýva na kvalitu jeho komunikácie a sociálnej interakcie. Úroveň chápania obrazného jazyka súvisí so školskou úspešnosťou, a to najmä v oblasti čítania a písania (Moran et al., 2006). A tak vznikol tento edumateriál, do ktorého dve skúsené logopedičky precízne vybrali 20 frekventovaných ustálených slovných spojení a vynikajúca výtvarníčka stvárnila ich doslovný a prenesný význam, lebo práve obraz môže byť pre pochopenie veľmi nápomocný.
Kto edumateriál využije?
*Všetky zvedavé deti od cca 5 a 1/2 roka.
*Osobitne prínosný môže byť pre deti s vývinovou jazykovou poruchou, poruchami učenia (napríklad dyslexia), poruchou autistického spektra.
*Dospelí pacienti s afáziou, alexiou, jazykovo-kognitívnymi deficitmi či poškodením pravej mozgovej hemisféry.
*Školáci na hodinách slovenského jazyka a literatúry.
20 ustálených slovných spojení (napr. Miško zobral nohy na plecia. Vonku sa všetci čerti ženia. Samo si musí utiahnuť opasok. Ľudka ide vybuchnúť od hnevu...) ilustrátorka znáznornila doslovne i prenesene a na jednej karte A5 sú oba obrázky. Na zadnej strane každej karty je vždy i 6 otázok. Materiál teda obsahuje spolu 20 kariet A5 so 120 otázkami a metodickú príručku s teoretickým východiskom a úlohami/námetmi na aktivity.
Otázky na zadnej strane kariet sú zamerané na:
*naladenie sa na tému frazeologizmu (Kedy sa môžeme niekto topiť – keď je veľa alebo málo vody?),
*vysvetlenie obrazného pomenovania (Čo to znamená, keď niekto povie, že sa vonku všetci čerti ženia? Je zlé počasie.),
*prepojenie výrazu s osobnou skúsenosťou (V čom si dobrá/dobrý ty? V čom zatieniš iných?),
*predstavivosť a rozprávačské schopnosti (Vymysli príbeh o chlapcovi, ktorý si zabudol zobrať do školy desiatu a cez prestávku mu vyhrávali muzikanti v bruchu. Ako mu môžu spolužiaci pomôcť?),
*sémantické/významové kategórie (Vymysli tri predmety, ktoré patria do kuchyne.),
*protiklady (Povedz tri veci, ktoré podľa teba stoja veľa peňazí, a tri veci, ktoré sú lacné.),
*synonymá (Ako sa dajú rôznym spôsobom pomenovať ústa?),
*pragmatickú jazykovú rovinu (Čo ešte je v živote podľa teba hodnotné a cenné okrem peňazí? (rodina, zdravie, priateľstvo...)),
*oromotorické pohyby...









